Dynasty tietopalvelu Haku RSS Riveria

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatokset.riveria.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatokset.riveria.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymävaltuusto
Esityslista 28.11.2024/Asianro 12



Toiminta- ja taloussuunnitelma 2025-2027, talousarvio 2025

 

Yhtymähallitus 07.11.2024 § 183  

  

Kuntalaki edellyttää koulutuskuntayhtymän toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Yhtymävaltuusto vastaa toiminnasta ja taloudesta. Yhtymävaltuusto päättää strategiasta, talousarviosta ja taloussuunnitelmasta, omistajaohjauksen periaatteista, varallisuuden hoidon ja sijoitustoiminnan perusteista, takaussitoumuksen tai muun vakuuden antamisesta toisen velasta sekä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista. Yhtymävaltuusto hyväksyy vuoden loppuun mennessä seuraavaksi vuodeksi talousarvion ottaen huomioon talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä yhtymävaltuusto hyväksyy myös taloussuunnitelman kolmeksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarviossa ja -suunnitelmassa (TTS) hyväksytään toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvion ja -suunnitelman tulee olla selkeä ja tiivis ja sen on annettava käyttäjälleen (päätöksentekijä, sidosryhmäläinen) riittävät tiedot koulutuskuntayhtymän tuloista, menoista ja rahoituksesta. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat strategiaa ja pitkän tähtäimen tavoitteita, ja että edellytykset koulutuskuntayhtymän tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

 

Koulutuskuntayhtymän toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää yhtymävaltuusto.

 

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian toiminta- ja taloussuunnitelmakauden 2025-2027 keskeisenä lähtökohtana on yhtymävaltuuston vuosille 2022-2025 hyväksymä strategia ja sen toimeenpano sekä talouden tasapaino.  TTS-kauden aikana uudistetaan strategia kaudelle 2026-2029.

 

Riverian toiminnan ja resurssit turvaavat ulkoiset toimintatuotot laskevat ammatillisen koulutuksen tiedossa olevien ja ennakoitujen määrärahaleikkauksien vuoksi portaittain 65 miljoonan euron tasolle taloussuunnitelmakauden aikana.

 

Vuoden 2025 valtionosuusrahoituksen ennakoinnissa on huomioitu Riverian vuoden 2023 toteutuneet suoritus- ja vaikuttavuuspisteet sekä opiskelijavuosiarvio 5100. Vuosien 2026-2027 rahoitusmallimuutoksen vaikutus on huomioitu mittareiden uusin painoarvoin kuitenkin olettaen, että Riverian suhteellinen osuus valtakunnan pisteistä säilyy.

 

Riverian henkilötyövuosien määrä tulee laskemaan syksyllä 2024 toteutettujen yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksen mukaisten henkilöstötoimenpiteiden myötä noin 40:llä vuoden 2024 toteutuvista henkilötyövuosista. Henkilöstökulujen lasku vuoden 2024 toteutuvaan verrattuna tulee olemana lähes 2 miljoonaa euroa. Säästöjä syntyy lisäksi miljoonan euron arvosta ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden hankinnoista, matkustus- ja majoituskuluista, toimitilojen ylläpitokustannuksista sekä lukuisista muista pienemmistä mm. sopimuksiin perustuvista maksuista.

 

Suunnitelmakaudella henkilöstön kehittämistyön painopiste on uuden osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Uuden osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelman sisältö laaditaan toimintavuoden 2025 aikana.

 

Palkitsemme henkilöstöä tuloksellisesta toiminnasta. Henkilöstön tulospalkkiojärjestelmä rakennetaan vuonna 2025.

 

Tulosalueilla keskeisimmät toiminnalliset tavoitteet liittyvät yhtymähallituksen päätöksellä 1.8.2024 voimaan tulleen tutkintokoulutuksen ja työelämäyhteistyön yhteisten toimintamallien (käytännön opas opetus- ja ohjaushenkilöstölle) käyttöönottoon sekä opiskelijoiden poissaolojen vähentämiseen.

 

Toiminta- ja taloussuunnittelukauden suurimmat investoinnit kohdistuvat tilojen muutostöihin, Joensuun Peltolan kampuksen uuden pysäköintialueen rakentamiseen nykyisen ratapihan alueelle sekä asuntolaratkaisuun Valtimon koulutusyksiköissä. Oppimisympäristöinvestoinnit ovat suunnittelukaudella yhteensä 7,7 miljoonaa euroa. TTS-kauden 13,5 miljoonan euron kokonaisinvestoinnit toteutetaan omarahoitteisesti ilman velkaantumista pitäen kuntayhtymän maksuvalmius hyvällä tasolla koko suunnitelmakauden ajan.

 

Talousarvion laadinnan yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia, tunnistettu Riverian ja sen tytäryhtiön tavoitteita uhkaavia riskejä, arvioitu niiden vaikutuksia ja toteutumisen todennäköisyyttä sekä laadittu tarvittavat suunnitelmat ja toimenpiteet riskien hallitsemiseksi.

 

Toiminta- ja taloussuunnitelmaan liittyvinä riskeinä ovat ammatillisen koulutuksen kokonaisrahoituksen kehittyminen sekä rahoituksen kohdentuminen Pohjois-Karjalaan ja Riverialle. Laadukkaan, yhdenvertaiset ja tasapuoliset osaamisen kehittämisen mahdollisuudet tarjoavan koulutuksen tuottaminen muuttuu haasteellisemmaksi erityisesti maakunnan reuna-alueilla rahoituksen vähenemisen lisäksi myös opiskelijoiden vähentymisen myötä.

 

Rahoitusmalli kannustaa koulutuksen järjestäjiä suuntaamaan koulutustaan hyvän työmarkkinahyödyn tuottaviin, ensimmäisiin tutkintoihin ja karsimaan päällekkäistä, jopa korkeakoulututkinnon suorittaneille henkilöille kasaantuvaa koulutusta. Riverian tulee huomioida tämä koulutustarjontansa suunnittelussa.

 

Pohjois-Karjalan menestyksen uhkana on väestökehitys, jossa nuorten ja työikäisten ikäluokat pienenevät ja ikääntyvien suhteellinen osuus kasvaa. Lisäksi väestö keskittyy maakunnassa, mikä voi myös johtaa koulutuksen keskittymiseen. Koulutus- ja työperustainen maahanmuutto sekä vieraskielisten koulutus luo mahdollisuuksia tulevaisuudessa myös maakunnan reuna-alueiden koulutuksille sekä oman henkilöstömme työllistymiselle.

 

Riverian mahdollisuus on tutkintoa pienempien kokonaisuuksien tuotteistaminen erityisesti aikuisväestön tarpeisiin sekä jatkuvan haun kehittäminen joustavaksi aikuisväestölle.

 

Riveria tulee hakeutumaan alkuvuonna 2025 avautuvaan 8-vuotiseen toiminnan ohjauskokeiluun. Kokeilu luo Riverialle uusia mahdollisuuksia ja vapauksia, mutta myös vastuuta alueelliset erityispiirteet ja tarpeet huomioiden. Kokeilu lisää merkittävällä tavalla koulutuskuntayhtymän yhteistyötä ja vuorovaikutusta opetus- ja kulttuuriministeriön sekä alueellisen elinkeinoelämän, kuntien ja työllisyysalueen kanssa asetettaessa ammatilliselle koulutukselle tavoitteita.

 

Pohjois-Karjalan yksi ja yhtenäinen työllisyysalue vastaa koulutuskuntayhtymän omistajarakennetta. Mahdollisuuksia tuo, kun Riverian ja työllisyysalueen keskeinen tavoite on omalla toiminnallaan edistää työllisyyttä maakunnassa. Työllisyysalue voi halutessaan siirtää tehtäviään kuntayhtymän hoitoon sovittavaa korvausta vastaan ilman kilpailutusta.

 

Yhteistyö maakunnan lukiokoulutuksen järjestäjien kanssa nähdään mahdollisuutena erityisesti yhteisten tutkinnon osien ja kaksoistutkintojen järjestämisessä sekä tila- ja henkilöstöresurssien käytössä.

 

Talousarvio on laadittu tasapainoa ylläpitäväksi vuosina 2025-2027. Ennakoinnissa ja sen pohjalta mm. yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksena suoritetuissa toimenpiteissä on oletettu Suomen valtion budjettipolitiikan kiristyminen siten, että ammatilliselle koulutukselle tulevat rahoitusleikkaukset nousevat jonkin verran vuodelle 2025 päätetyn 120 miljoonan euron rahoitusleikkauksen lisäksi. Tässä taloussuunnitelmassa suunnitelmakauden leikkauksen kokonaismäärän oletetaan jäävän alle 200 miljoonaan euroon. Riskinä tunnistetaan, että valtioneuvoston kevään 2025 puoliväliriihi voi tuoda ennakoimattomia rahoitusleikkauksia ammatilliselle koulutukselle.

 

Yhtymävaltuustoon nähden sitoviksi toiminnallisiksi ja taloudellisiksi 

tulostavoitteiksi esitetään talousarviovuonna 2025:

  1. Opiskelijavuosien määrää 5 100
  2. Suoritettujen tutkintojen määrää 2 100
  3. Vuosikatetta yhteensä 5 973 164 euroa
  4. Investointeihin myönnetyn määrärahan nettosummaa 6 531 500 euroa

 

Käyttötalousosassa asetetaan yhteisten palveluiden ja tulosalueiden varsinaisen toiminnan tavoitteet sekä tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Käyttötalousosan tulosalueittaiset tuloslaskelmat sisältävät kaikki tiedossa olevat sekä ulkoiset että sisäiset tulot ja menot. Näin laadittuna TTS:n käyttötalousosa toimintasuunnitelmineen ja tuloslaskelmineen vastaa käyttösuunnitelmaa, jota koulutuskuntayhtymässä ei laadita erikseen. Sen jälkeen, kun yhtymävaltuusto on hyväksynyt toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvion, yhtymähallitukselle tuodaan hyväksyttäväksi talousarvion täytäntöönpano-ohjeet sekä investointimäärärahojen käyttösuunnitelmat.

 

Tuloslaskelmaosa sisältää myös virallisen ulkoisen tuloslaskelman, joka on laadittu tilikauden yli-/alijäämään saakka.

 

Investointiosassa on varattu määrärahat yhtymähallituksen käyttöön aineettoman omaisuuden hankintaa, rakentamista, kiinteitä rakenteita, laitteita, koneita ja kalustoja varten. Investointikohteita tai -kohderyhmiä ei nimetä erikseen yhtymävaltuuston hyväksyttäväksi. Investointikokonaisuus on esitelty myös hankeryhmittäin.

 

Rahoitusosassa esitetään vähennyslaskukaavan muodossa Riverian rahan lähteet ja rahan käyttö sekä maksuvalmiuden kehitys suunnitelmakaudella. Rahoituksen tavoitteena esitetään lainan antoa ja lainan ottoa, jotka molemmat ovat Riverialla nolla euroa.

 

Valmistelija   hallinto- ja talousjohtaja Merja Laituri-Korhonen, puh. 050 575 4025, merja.laituri-korhonen(at)riveria.fi

 

Lisätietoja kuntayhtymän johtaja, rehtori Esa Karvinen, p. 050 327 8191, esa.karvinen(at)riveria.fi

 

Päätösehdotus Kuntayhtymän johtaja, rehtori

Yhtymähallitus päättää esittää yhtymävaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian toiminta- ja taloussuunnitelman 2025-2027 ja talousarvion 2025. Lisäksi yhtymähallitus myöntää johtaville viranhaltijoille luvan tarvittaessa tehdä talousarviokirjaan vähäisiä teknisluonteisia korjauksia ennen yhtymävaltuuston käsittelyä.

 

Päätös Yhtymähallitus

Hyväksyttiin yksimielisesti.
____

 

Ville Toivanen poistui kokouksesta klo 16.40 asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

____

 

 

Yhtymävaltuusto 28.11.2024      

198/02.02.00/2024    

 

Päätös Yhtymävaltuusto